Nieprawidłowości ws. organizacji zbiorowego transportu publicznego w woj. dolnośląskim
We wtorek Najwyższa Izba Kontroli poinformowała o wynikach kontroli przeprowadzonej na terenie czterech gmin Dolnego Śląska - chodzi o Kondratowice, Oleśnicę, Walim oraz Wiązów. Jak przekazano w komunikacie, w skontrolowanych podmiotach stwierdzono łącznie kilkadziesiąt nieprawidłowości. Kontrole zakończono na początku roku.
"Z ustaleń kontroli NIK wynika, że nie wszystkie obowiązki skontrolowanych urzędów administracji samorządowej, obejmujące planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a także wspieranie podmiotów wykonujących przewóz osób, zostały wykonane w pełni poprawnie. W połowie skontrolowanych urzędów (w Urzędzie Gminy Oleśnica oraz w Urzędzie Miasta i Gminy Wiązów) zadania z tego zakresu nie zostały wprost przypisane żadnej z komórek organizacyjnych lub konkretnym pracownikom" - wskazano w komunikacie.
W raporcie NIK wskazano również na nieprawidłowości podczas wyłaniania operatorów i zawierania umów. Stwierdzono je w gminach: Kondratowice, Oleśnica oraz Wiązów.
"Polegały one głównie na niezgodnym z obowiązującymi przepisami wyborze operatora publicznego transportu zbiorowego, a także zawieraniem umów o świadczenie usług przewozu osób, sprzecznym z warunkami przeprowadzonych postępowań bądź z obowiązującymi przepisami. Przykładowo, Gmina Kondratowice zawarła trzy z siedmiu umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego przed uzyskaniem wymaganej zgody organu stanowiącego, tj. Rady Gminy Kondratowice" - przekazano.
Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli wskazali też na błędy w organizacji przejazdów przez gminę Walim.
"Najistotniejsze zastrzeżenia NIK budziło przede wszystkim rozpoczęcie w lipcu 2022 r. świadczenia usługi transportu zbiorowego na trasie Walim – Jugowice – Zagórze Śląskie – Świdnica (i z powrotem), bez uzyskania koniecznej w tym celu uchwały Rady Gminy Walim. Nie zawarto także stosownych porozumień z gminami, przez obszar których przebiegała trasa zorganizowanych przewozów osób. NIK zwraca również uwagę, że usługa ta miała charakter komercyjny, co naruszało ustawowe ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez samorząd gminny poza sferą użyteczności publicznej" - przekazali przedstawiciele NIK.
Kontrolerzy wskazali też m.in. na nieprzekazywanie marszałkowi województwa informacji dotyczących transportu zbiorowego, co określają przepisy. Łącznie NIK sformułowała 46 wniosków dotyczących wyeliminowania nieprawidłowości. Jak poinformowano w komunikacie, zostały one przyjęte, przedstawiciele gmin zapewnili o ich realizacji.(PAP)
autor: Michał Torz